piątek, 12 października 2012

Mój wskaźnik - Oscylator Czopa

   Dzisiejszy post będzie dotyczył wskaźnika mojego autorstwa, z którego jestem szczególnie dumny. Ten wskaźnik to Oscylator Czopa :-)
   Jego budowa jest bardzo prosta a skuteczność generowanych sygnałów mniej więcej taka sama jak dla popularnego RSI lub Stochastic.
Jak już wspomniałem mój wskaźnik jest oscylatorem -  jego wartości zawsze zawierają się w ściśle określonym przedziale w tym przypadku jest to przedział od 0 do 100 czyli taki jak dla większości oscylatorów (wyjątkami są MACD lub CCI). Mój wskaźnik ma bardzo ważną zaletę (taką samą zresztą jak i RSI) otóż - nie dość że oscyluje w określonych granicach to  jest też równocześnie wskaźnikiem momentum ! Zalety tej nie mają popularne wspomniane już MACD lub CCI !


Prezentacja graficzna wskaźnika

Formuła mojego wskaźnika jest następująca:

   Zdaję sobie sprawę z tego, że dla osób mniej obeznanych z matematyką te wzory mogą być mało zrozumiałe dlatego szczegółowo je teraz objaśnię. 
   Pierwszy wzór jest właściwą metodą obliczenia wskaźnika (OC - Oscylator Czopa) dla i-tej świecy, przy czym okres obliczanego wskaźnika wynosi period czyli np: 14 lub 5. By wzór na mój oscylator był bardziej przejrzysty rozbiłem go na trzy wzory. Najważniejszy jak już powiedziałem jest wzór pierwszy. By obliczyć wartość wskaźnika najpierw trzeba jednak obliczyć tzw. PositiveRange(i,period). Może powiem bardziej obrazowo czym jest PositiveRange(i,period). Wyobrź sobie, że patrzysz na i-tą świecę jeśli teraz będziesz sumował wysokości świec jeśli były one wzrostowe aż do świecy o numerze i+period to otrzymasz właśnie PositiveRange(i,period). By obliczyć NegativeRange(i,period) musisz wykonać podobne sumowanie ale tym razem świec spadkowych. Musisz też pamiętać, że liczymy wysokości czyli są one zawsze wyrażone przez liczby dodatnie, za to właśnie jest odpowiedzialna funkcja sgn() użyta we wzorach jest to funkcja która zwraca znak argumentu.
   
   Interpretacja wskaźnika:
Mój oscylator dostarcza sygnały na 4 sposoby:
  • obserwacja dywergencji
  • przecięcie lini signal (czerwonej) i głównej (niebieskiej) w obszarach wykupienia i wyprzedania (zaprezentowane na grafice powyżej)
  • przecięcie przez wskaźnik od góry poziomu wykupienia - sygnał sprzedaży, lub przecięcie od dołu poziomu wyprzedania - sygnał kupna
  • przecięcie poziomu 50 od dołu - sygnał kupna, lub od góry - sygnał sprzedaży
OC pozwala też identyfikować siłę trendu:
  • jeśli oscylator silnie wzrasta i linia główna (niebieska) jest powyżej lini sygnalnej (czerwonej) mamy do czynienia z silnym trendem wzrostowym
  • jeśli oscylator silnie maleje i linia główna jest poniżej linii sygnalnej mamy do czynienia z silnym trendem spadkowym

Mam nadzieję, że post Ci się podobał; zapraszam do pobierania i komentowania.

6 komentarzy:

  1. Dzięki trochę się nad nim namęczyłem :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Super, ale link nie działa:(

    OdpowiedzUsuń
  3. wskaznik ok,powinienes wyeliminowac szumy/wejscia stratne/.
    Na mojej stronie mozesz zobaczyc kilka wskaznikow bez szumow i nrp.

    http://fx-real.jimdo.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Dzięki za posta, potrzebne informacje jak dla mnie

    OdpowiedzUsuń